Svar: Modermælkserstatning og mælk generelt
29. maj 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Suzie
Tak for dit brev :)
Hvis jeres dreng får ca. 500-600 mme dagligt, så er han meget fint dækket ind. Så behøver I ikke tilbyde ham mme af kop, men kan i stedet give ham vand. Det er netop rigtig godt, at han lærer at drikke vand, vand er den bedste tørstslukker.
Jeg vil tro, at han i vuggestuen tilbydes mellemmåltider, og derfor her spiser frugt, bær og forskellige former for brød.. det er i hvert fald de officielle anbefalinger, som vuggestuen burde følge.. I weekenden vil det være rigtig godt, at I også giver ham frugt og bær - hvis mellemmåltider ikke fungerer for jer, så kan han tilbydes lidt frugt sammen med sin morgengrød og om eftermiddagen. Da han ikke er meget for frugt i stykker, så er smoothies også en mulighed, ligesom I kan give ham frugtmos eller gammeldags frugtgrød... Prøv også med bær af forskellige slags, som vi kan få mange af nu. Prøv også gerne med melon af forskellige slags, som også er i butikkerne i øjeblikket..
Det er rigtig fint, at I spiser samme mad, men naturligt giver ham f.eks. kød i en konsistens som han kan kapere. Det går naturligt lettest med hakket kød og her må I gerne variere mellem svin, okse, kalv, kylling, kalkun, lam..
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan spise fisk. Fisk indeholder blandt andet Omega-3 fedtsyrer som er vigtige for hans nervesystem, synsudvikling, indlæringsevne og hukommelse. Fisk indeholder også D-vitamin og selen, som er med til at styrke hans immunforsvar.. I kan spise fisk om aftenen eller til frokost - det kan være rødspættefiletter, laks bagt i ovnen eller grillet, fiskefrikadeller osv. Det kan også være fisk til at komme på brøddet f.eks. makrel i tomat, sildepostej, torskerogn.. I må gerne bruge fisk fra dåse, for at variere hans indtag mere...
I fortæller, at han får letmælk i vuggestuen, og det overrasker mig lidt... Anbefalingerne for komælk blev lavet om i 2015:
I 9-12 måneders alderen kan børn godt begynde at få lidt komælk, men det anbefales, at man ikke giver det af kop, men derimod udnytter det til familiemaden - så han f.eks. kan få sovs til sin aftensmad og I lettere kan spise samme mad.
Han kan få surmælksprodukter som indeholder 3.5 % fedt og højst 3.5 gram protein pr 100 gram. Det vil sige f.eks. neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Han bør i 9-10 måneders alderen ikke tilbydes mere end 50 ml ved 9 måneders alderen og stigende til 100 ml ved 1 års alderen.
Og først i 1-2 års alderen anbefales letmælk og der gives max 100 ml ved 1 års alderen....
Når han ikke bør tilbydes komælk af kop før 1 års alderen, så er det ikke fordi, han ikke kan kapere dette i sin mave og får problemer med det. Det skyldes, at et højt proteindtag hos spædbørn kan medføre overvægt senere i livet. En væsentlig del af proteinindtaget kommer fra den mælk, barnet drikker, og der er betydelig mindre protein i modermælk og modermælkserstatning end i komælk. Derfor ændrede Sundhedsstyrelsen anbefalingerne for, hvilken mælk barnet skal have i de første leveår.
Og børn under 1 år skal altså kun have vand eller modermælkserstatning af kop og først når de bliver 1 år, kan de begynde at få en lille smule letmælk...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske