Svar: Modermælkserstatning og mælk generelt

29. maj 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Suzie

Tak for dit brev :)

Hvis jeres dreng får ca. 500-600 mme dagligt, så er han meget fint dækket ind. Så behøver I ikke tilbyde ham mme af kop, men kan i stedet give ham vand. Det er netop rigtig godt, at han lærer at drikke vand, vand er den bedste tørstslukker.

Jeg vil tro, at han i vuggestuen tilbydes mellemmåltider, og derfor her spiser frugt, bær og forskellige former for brød.. det er i hvert fald de officielle anbefalinger, som vuggestuen burde følge.. I weekenden vil det være rigtig godt, at I også giver ham frugt og bær - hvis mellemmåltider ikke fungerer for jer, så kan han tilbydes lidt frugt sammen med sin morgengrød og om eftermiddagen. Da han ikke er meget for frugt i stykker, så er smoothies også en mulighed, ligesom I kan give ham frugtmos eller gammeldags frugtgrød... Prøv også med bær af forskellige slags, som vi kan få mange af nu. Prøv også gerne med melon af forskellige slags, som også er i butikkerne i øjeblikket..

Det er rigtig fint, at I spiser samme mad, men naturligt giver ham f.eks. kød i en konsistens som han kan kapere. Det går naturligt lettest med hakket kød og her må I gerne variere mellem svin, okse, kalv, kylling, kalkun, lam..

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan spise fisk. Fisk indeholder blandt andet Omega-3 fedtsyrer som er vigtige for hans nervesystem, synsudvikling, indlæringsevne og hukommelse. Fisk indeholder også D-vitamin og selen, som er med til at styrke hans immunforsvar.. I kan spise fisk om aftenen eller til frokost - det kan være rødspættefiletter, laks bagt i ovnen eller grillet, fiskefrikadeller osv. Det kan også være fisk til ...

Annonce

... at komme på brøddet f.eks. makrel i tomat, sildepostej, torskerogn.. I må gerne bruge fisk fra dåse, for at variere hans indtag mere...

I fortæller, at han får letmælk i vuggestuen, og det overrasker mig lidt... Anbefalingerne for komælk blev lavet om i 2015:

I 9-12 måneders alderen kan børn godt begynde at få lidt komælk, men det anbefales, at man ikke giver det af kop, men derimod udnytter det til familiemaden - så han f.eks. kan få sovs til sin aftensmad og I lettere kan spise samme mad.

Han kan få surmælksprodukter som indeholder 3.5 % fedt og højst 3.5 gram protein pr 100 gram. Det vil sige f.eks. neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Han bør i 9-10 måneders alderen ikke tilbydes mere end 50 ml ved 9 måneders alderen og stigende til 100 ml ved 1 års alderen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og først i 1-2 års alderen anbefales letmælk og der gives max 100 ml ved 1 års alderen....

Når han ikke bør tilbydes komælk af kop før 1 års alderen, så er det ikke fordi, han ikke kan kapere dette i sin mave og får problemer med det. Det skyldes, at et højt proteindtag hos spædbørn kan medføre overvægt senere i livet. En væsentlig del af proteinindtaget kommer fra den mælk, barnet drikker, og der er betydelig mindre protein i modermælk og modermælkserstatning end i komælk. Derfor ændrede Sundhedsstyrelsen anbefalingerne for, hvilken mælk barnet skal have i de første leveår.

Og børn under 1 år skal altså kun have vand eller modermælkserstatning af kop og først når de bliver 1 år, kan de begynde at få en lille smule letmælk...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor